Prawie 11 milionów euro od IKEA dla uchodźców

II edycja globalnej kampanii społecznej „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców” zakończyła się ogromnym sukcesem, do którego przyczynili się również Polacy. Dzięki zaangażowaniu klientów i pracowników polskie sklepy IKEA zgromadziły ponad 208 tys. euro, czyli prawie o 70% więcej niż w pierwszej edycji. Rekord padł również w Krakowie, gdzie dla uchodźców zebrano ponad 30 tys. euro.

W ramach akcji, trwającej od 1 lutego do 28 marca, IKEA Foundation przekazywała 1 euro od każdej sprzedanej żarówki LED na rzecz UNHCR (Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców). Łącznie, w sklepach na całym świecie, udało się zgromadzić 10,8 miliona euro, czyli o 40% więcej niż w ubiegłym roku. Środki te znacząco przyczynią się do poprawy warunków życia 380 tys. mieszkańców obozów dla uchodźców w Bangladeszu, Czadzie, Etiopii i Jordanii, pozostających pod opieką UNHCR. Zostaną one przeznaczone na zakup oświetlenia – lamp i ulicznych świateł solarnych – oraz innych rozwiązań wykorzystujących energię odnawialną, a także na poprawę warunków edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

- Brak światła w obozach uniemożliwia wykonywanie po zmroku tak podstawowych czynności, jak przygotowanie posiłków czy odrabianie lekcji. Zakup oświetlenia sprawi, że warunki funkcjonowania osób, które przeżyły traumę związaną z koniecznością opuszczenia domu, a nierzadko również ojczyzny, choć trochę się poprawią mówi Magdalena Gorecka-Przepolska, Kierownik Marketingu IKEA Kraków – Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w akcję, a szczególnie klientom naszego krakowskiego sklepu, dzięki którym mogliśmy przekazać aż 30 717 euro dla uchodźców – dodaje Magdalena Gorecka-Przepolska.

Po raz pierwszy od II wojny światowej liczba uchodźców na całym świecie przekroczyła 50 milionów. Z tego 13 milionów jest pod opieką UNHCR.

- W tej dramatycznej sytuacji umiejętność rozświetlania ciemnych czasów to prawdziwy dar. Dzięki kampanii realizowanej przez IKEA tysiące zwykłych ludzi przyczyniło się do tego, aby ułatwić życie uchodźcom. To pokazuje, że razem możemy coś zmienić na lepsze – powiedziała Anna-Carin Ost, przedstawicielka UNHCR w Polsce.

W pierwszej edycji, zorganizowanej w 2014 roku, IKEA zebrała na świecie i przekazała UNHCR 7,7 miliona euro. Dzięki środkom zgromadzonym do tej pory podczas kampanii:

Więcej informacji o działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju podejmowanych przez IKEA: www.IKEA.pl/przyszlosc